Crisis? Niet voor webwinkels.

{ 25 september, 2009 }

The only way is up.Webwinkeliers blijken minder last te hebben van de crisis dan hun analoge collega’s. De groei van de online consumenten bestedingen zet goed door.

Volgens het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org blijken Webshops ongevoelig te zijn voor de economische crisis. De omzet voor consumentenbestedingen online is in de eerste helft van dit jaar (2009) verder gegroeid naar een omzet van € 2,7 miljard. In vergelijking met de eerste helft van 2008 is dit een stijging van maar liefst 19%. Deze cijfers zijn voort gekomen uit een onderzoek met ruim 1.000 leden van de belangenvereniging Thuiswinkel.org. Die getallen zijn gekoppeld aan een studie onder 2.000 consumenten.

Veel nieuwe online kopers

In de eerste helft van dit jaar (2009) zijn er in ons land 11 miljoen actieve internetters. Van deze populatie heeft meer dan driekwart (77%) ooit een online aankoop gedaan. In de eerste helft van 2009 hebben 7,1 miljoen consumenten een bestelling via internet gedaan. Een kwart miljoen van deze mensen hebben in de eerste zes maanden van 2009 hun eerste online aankoop gedaan.

Groei zet door

In vergelijking met het eerste half jaar van 2008 is het gemiddeld aantal bestellingen per online shopper met 20% toegenomen naar 3,3 bestellingen per consument. Het gemiddelde bedrag dat consumenten online besteden is in de eerste 6 maanden van dit jaar toegenomen met 13% naar € 380.

Opvallende stijgers

De top 3 branches in de online consumentenmarkt zijn: Reizen, elektronica en kleding. De laatste is nieuw in de omzet top drie. Meer en meer consumenten bestellen kleding en schoenen online, het kleding segment is in het eerste half jaar met 30% gegroeid naar een omzet van € 225 miljoen.

Gemak boven lage prijs

Winkelen via internet wordt steeds meer als volwaardig gezien naast het winkelen in een fysieke winkel. Ruim 30% van de online consumenten ziet geen enkel nadeel meer in het online shoppen. Twee derde van de consumenten geeft aan dat gemak bij het online shoppen het belangrijkste voordeel is .

De verwachting is dat de huidige groei doorzet en dat de totale online consumentenbestedingen in 2009 uit gaat komen op € 5,8 miljard.

Rubrieken: Webshop nieuws ~ Trackback

Reacties zijn gesloten.